ännu mer om kärlek :)

Även om jag inte kan göra anspråk på att vara världens främsta expert på relationer, vet jag att min fru och jag har en mycket stark äktenskap, och har aldrig varit mer kär.

Jag har misslyckats med äktenskap innan, men det har hjälpt mig att bli bättre på det. Jag har lärt mig den dödliga synder relationer, och hur man känner igen dem och undvika dem.

En läsare, nygift, bad mig att dela mina tips om hur man gör ett äktenskap arbete. Jag önskar jag hade en magisk formel, men här är en enkel lista med tips:

* Spendera tid ensamma tillsammans;
* Uppskatta varandra;
* Vara intim ofta;
* Prata och dela och ge.

Men lika viktigt som vad du ska göra är vad du inte bör göra - och jag är säker på att många av er har tagit steget in i dessa fallgropar er själva. Jag vet att jag har. Jag har lärt mig av mina misstag, och har lärt sig att känna igen när jag gör ett allvarligt fel, och hur man rätta till det.

Om du kan undvika dessa sju saker, och i stället fokusera på att göra fyra saker ovan, bör du ha en stark relation. Jag tänker inte garantera någonting, men jag skulle ge dig bra odds. :)

1. Förbittring. Detta är ett gift som börjar som något litet ("Han fick inte en ny rulle toalettpapper" eller "Hon har inte tvätta henne disken efter att hon äter") och bygger upp till något stort. Förbittring är farligt eftersom det ofta flyger under vår radar, så att vi inte ens märker att vi har den förbittring, och vår partner inte förstår att det är något fel. Om du någonsin märker själv med förbittring, måste du ta itu med detta omedelbart, innan det blir värre. Skär bort det medan det är litet. Det finns två bra sätt att hantera förbittring: 1) andas, och bara låta det gå - acceptera din partner för vem hon / han är, fel och alla, ingen av oss är perfekt, eller 2) prata med din partner om det om Du kan inte acceptera det, och försöka komma fram till en lösning som fungerar för er båda (inte bara för dig), försöka tala med dem på ett icke-konfronterande sätt, men på ett sätt som uttrycker hur du känner utan att vara anklagande .

2.
Svartsjuka. Det är svårt att kontrollera svartsjuka om du känner det, jag vet. Det verkar hända av sig själv, utom vår kontroll, objuden och oönskad. Men svartsjuka, som förbittring, är förhållandet gift. Lite svartsjuka är bra, men när det blir till en viss nivå den förvandlas till ett behov av att kontrollera din partner, och blir till onödiga bråk, och gör båda parter olyckliga. Om du har problem med svartsjuka (som jag en gång gjorde), istället för att försöka kontrollera dem är det viktigt att du undersöker och tar tag i roten frågan, som vanligtvis är osäkerhet. Denna osäkerhet kan vara bundna till din barndom (övergivande av en förälder, till exempel), från ett tidigare förhållande där du blev skadad, eller i ett tillbud eller incidenter i det förflutna för din nuvarande relation.

3.
Orealistiska förväntningar. Ofta har vi en idé om vad vår partner ska vara. Vi kan förvänta dem att städa upp efter sig själva, att vara hänsynsfull, att alltid tänka på oss först, för att överraska oss, stödja oss, att alltid ha ett leende, att arbeta hårt och inte vara lat. Inte nödvändigtvis dessa förväntningar, men nästan alltid har vi förväntningar på vår partner. Efter att ha vissa förväntningar är bra - vi bör förvänta vår partner att vara trogna, till exempel. Men ibland, utan att inse det själva, vi har förväntningar som är för höga för att möta. Vår partner är inte perfekt - ingen är. Vi kan inte förvänta oss att vara glad och älskar varje minut av dagen - alla har sitt humör. Vi kan inte förvänta oss att alltid tänka på oss, eftersom de kommer naturligtvis att tänka på sig själva eller andra ibland också. Vi kan inte förvänta oss att vara precis som vi, som alla är olika. Höga förväntningar leder till besvikelse och frustration, särskilt om vi inte kommunicera dessa förväntningar. Hur kan vi förvänta oss att våra partner att möta dessa förväntningar om de inte vet om dem? Lösningen är att sänka dina förväntningar - ge din partner att vara själv, och acceptera och älska dem för det. Vilka grundläggande förväntningar vi har, vi måste kommunicera tydligt.

4.
Gör inte tid. Detta är ett problem med par som har barn, men även med andra par som fastnar i arbete eller fritidsintressen eller familj och vänner eller andra passioner. Par som inte tillbringa tid ensam tillsammans kommer att glida isär. Och medan samvaro när du är med barnen eller andra vänner och familj är en bra sak, är det viktigt att du har tid ensamma tillsammans. Kan inte hitta tid med alla de saker du har på gång - arbete och barn och alla andra saker? Göra tid. Allvarligt - få tiden. Det kan göras. Jag gör det - jag bara se till att den här gången med min fru är en prioritet, och jag kommer att släppa något helt annat för att få tiden. Skaffa en barnvakt, släppa ett par åtaganden, skjuta upp arbetet för en dag, och gå på en date. Det behöver inte vara en dyr dag - en del tid i naturen eller motionera tillsammans, eller titta på en DVD och en hemlagad middag, är alla bra alternativ. Och när ni är tillsammans, göra en insats för att komma i kontakt, inte bara vara tillsammans.

5.
Brist på kommunikation. Denna synd påverkar alla andra på denna lista - det har sagts många gånger förr, men det är sant: god kommunikation är en hörnsten i en god relation. Om du har förbittring, måste du prata ut hellre än att låta den förbittring växa. Om du är svartsjuk, måste du kommunicera på ett öppet och ärligt sätt att hantera din osäkerhet. Om du har förväntningar på din partner, måste du meddela dem. Om det finns några som helst problem, måste du meddela dem och arbeta dem. Kommunikation innebär inte bara sitta och prata eller argumentera - god kommunikation är ärlig utan att anfalla eller skylla. Kommunicera dina känslor - att bli sårad, frustrerad, ledsen, rädd, ledsen, glad - snarare än att kritisera. Kommunicera en önskan att arbeta fram en lösning som fungerar för er båda, en kompromiss, snarare än ett behov för den andra personen att ändra. Och kommunicera mer än bara problem - meddela bra saker också (se nedan för mer).

6.
Inte visar tacksamhet. Ibland finns det inga verkliga problem i en relation, såsom förbittring eller svartsjuka eller orealistiska förväntningar - men det finns heller inga uttryck för bra saker om din partner heller. Denna brist på tacksamhet och uppskattning är precis lika dålig som de problem, för utan det din partner kommer att känna sig som han eller hon håller på att tas för givet. Varje person vill bli uppskattad för allt de gör. Och medan du kanske har vissa problem med vad din partner gör (se ovan), bör du även inse att din partner gör bra saker också. Har hon Diska eller laga dig något du gillar? Har han städa upp efter dig eller stödja dig i ditt jobb? Ta dig tid att säga tack, och ger en kram och puss. Denna lilla uttryck kan räcka långt.

7.
Brist på kärlek. På samma sätt, allt annat kan vara att gå rätt, inbegripet uttryck av tacksamhet, men om det inte finns någon kärlek mellan partner så finns det allvarliga problem. I själva verket är förhållandet driver mot en platonisk status. Det kan vara bättre än många relationer som har allvarliga problem, men det är inte bra. Kärlek är viktigt-alla behöver en del av det, särskilt från någon vi älskar. Ta dig tid, varje dag, för att ge kärlek till din partner. Hälsa henne när hon kommer hem från jobbet med en stram kram. Vakna upp honom med en passionerad kyss (som bryr sig om morgonandedräkt!). Smyga upp bakom henne och kyssa henne på halsen. Gör i biosalong som tonåringar. Smeka hans rygg och nacke medan du tittar på TV. Le mot henne ofta.

8.
Bonus synd: envishet. Detta var inte på min ursprungliga lista men jag bara tänkte på det innan publicering här inlägget, och var tvungen att lägga det i. Varje relation kommer att få problem och argument - men det är viktigt att du lär dig att räkna ut dessa problem efter nedkylning lite . Tyvärr har många av oss är för envis för att ens prata om saker. Kanske vi vill alltid ha rätt. Kanske vi aldrig vill erkänna att vi gjort ett misstag. Kanske vi tycker inte om att säga att vi är ledsna. Kanske vi tycker inte om att kompromissa. Jag har gjort alla dessa saker - men jag har lärt mig genom åren att detta är bara barnsligt. När jag befinner mig envis dessa dagar försöker jag komma över denna barnslighet och suger upp det och lägga undan mitt ego och säga att jag är ledsen. Snacka om problemet och fixa det. Var inte rädd för att bli den första att be om ursäkt. Sen gå förbi det till bättre saker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0